Feb 24, 2010

"Saya Bukan Kuda Tunggangan Erma Fatima!" Ellie Suriati



Wahh,gawat nih! Dua aktress berpengaruh Malaysia dah berentem sesama sendiri! Ellie Suriati menarik diri dari kerusi pengarah teater 'Antara' yang diterbitkan oleh Erma Fatima ekoran tidak berpuas hati dengan keputusan Erma yang sesuka hati menukar skrip asal teater itu serta keputusan Erma untuk membahagikan tugas pengarah latihan dan pengarah pentas.


Ellie menambah tidak pernah ada terjadi sepanjang saya berteater apabila tugas pengarah dibahagi dua! Pelakon yang terlibat mesti keliru nak dengar arahan dari siapa sebenarnya! Hanya dua babak dari idea asal saya yang diguna pakai dan selebihnya telah diubah oleh Erma dan apabila Ellie menanyakan kepada Erma kenapa idea asalnya diubah Erma mengatakan yang tiada apa-apa yang berubah! Ellie menambah apa maknanya dia tidak ubah apa-apa? Sedangkan begitu banyak perubahan yang dibuat! Saya bukannya kuda tunggangan dia!

Ellie sudah serik untuk berkerjasama dengan Erma lagi dan berkata saya sering gagal dengan permainan manusia.Erma yang dihubungi pihak wartawan enggan mengulas lanjut dan mengatakan teater Antara akan tetap berjalan walaupun pengarahnya sudah tiada,saya tidak suka ianya menjadi konflik.

Sebagai pembaca apa pandangan korang? Molek tak kalau karya asal korang diubah sesuka hati? Mungkin ada pihak yang akan akur dan tunduk serta tetap menjalankan tugas seperti biasa tetapi Erma sudah salah lawan! Hekhekhek Its Ellie Suriati yang terkenal dengan karisma dan kelantangannya dalam meluahkan pendapat dan idea! Saya bukan kuda tunggangan Erma seperti kata Ellie dan Rokku sokong seratus peratus! Dalam berkarya idea yang diluahkan si pengkarya itu amat lah sensitif,butir-butir serta hal terperinci mengenainya adalah hasil perahan otak pengkarya itu sendiri! Erma sebagai penerbit sepatutnya hanya menumpukan tugas sebagai penerbit dan membiarkan Ellie menjadi nakhoda persembahan itu! Kapal yang ada dua nakhoda akan tersesat dalam perjalanannya.

No comments:

Post a Comment

wibiya widget

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics