May 7, 2010

Luahan Hati Azean Irdawati Terhadap Kes Benjy


Ni Luahan hati Azean Irdawati  yang bagi Rokku amat-amat menyedihkan.Dilarang untuk berjumpa dengan Benjy yang sedang di tahan di Pusat Tahanan Muar,Setelah permohonan Habeas Corpus untuk membebaskan Benjy ditolak pihak berkuasa.Kini Benjy akan ditahan selama 2 tahun untuk pemulihan di Muar Johor.Berikut adalah luahan hati dari Azean Irdawati.


Salam,

Kenapa begini zalim terhadap Kak Yan? Arahan ditandatangi pada tengahari Selasa, 4 Mei 2010. Kenapa tak bagitau Kak Yan awal agar boleh Kak Yan berjumpa anak Kak Yan sekali lagi sebelum dia dibawa ke Muar?
Pukul 3 petang hari Rabu, 5 Mei semalam, baru dapat keizinan untuk pergi menghantar ubat-ubat asma dan darah tingginya (untuk Benjy) . Mesti sampai sebelum habis waktu kerja pukul jam 4 petang. Kenapa tak boleh bagi izin awal sikit.
Kak Yan bergegas ke Muar dan tiba pukul 5 kerana mencari tempatnya lagi. Kami tak dapat berjumpa Benjy. Kak Yan diberitahu boleh datang lagi pada hari lain, tapi perjumpaan hanya melalui intercom, dipisahkan di antara dinding skrin.

Dan tak dibenarkan membawa sebarang makanan masakan sendiri, walaupun pada bulan puasa atau hari raya selama 2 tahun tempoh tahanan berjalan. Kak Yan faham tentang syarat-syarat itu yang terpaksa diturut oleh pihak pusat tahanan. Itu prosidure untuk semua tahanan.
Tapi, yang kak Yan tak faham, kenapa tak bagitau kak Yan awal, sebelum bawa anak kak Yan pergi pagi semalam. Arahan tahanan ditandatangani tengahari. Kak Yan masih sempat berjumpa Benjy, untuk kali terakhir dia cium tangan ibunya. Untuk kali terakhir Kak Yan nak peluk, cium anak kak Yan. Kenapa tak bagitau?

Kalau betul cakap doktor yang Kak Yan hanya ada sehingga Oktober tahun ini sebelum kalah dengan kanser yang dah sampai ke peringkat 4 ni, adakah ini bermakna Kak Yan tidak akan berkesempatan menyentuh anak Kak Yan lagi? Atau, untuk dia menjamah masakan ibunya lagi?
Sejak Februari 2009, Kak Yan menghentikan semua rawatan di hospital kerana dah tak mampu. Kak Yan hanya mengamalkan rawatan Syifa Al-Hidayah iaitu surah Al-Quran.

Kak Yan memang tak tunjukkan pada orang yang Kak Yan masih sakit dan tak tak mengisytiharkan apa yang seorang doktor pakar (bukan dari Kak Yan) beritau Kak Yan pada Oktober 2008 .
Setelah examine gambar-gambar X-Ray kak Yan disaksikan 2 orang kawan rapat Kak Yan bahawa Kak Yan hanya ada 2 tahun lagi. Kak Yan tak bercerita sebab pertama, tak nak percaya cakap dari doktor sebab ajal maut Tuhan yang tentukan.
Kedua, Kak Yan tak mau bercerita yang negatif kepada orang ramai sebab itu Kak Yan tabahkan hati dan tersu menjalani hidup ini tanpa mengalah. Biar Kak Yan berdoa saja.

Tapi sebenarnya sejak stress dengan kes ini, sememangnya symptom- simptom yang Kak Yan kenal benar sebelum ni Kak Yan dah mula rasa, setiap hari. Kak Yan tetap berdoa, disembuhkan dan dipanjangkan umur.
Tapi...jika sekiranya kanser jenis cerb-2+VE yang sememangnya disahkan jenis agresif ini kalahkah Kak Yan sebelum Benjy habis tempoh 2 tahun, adakah ini bermakna kami anak beranak telah pun dipisahkan sebelum Tuhan memisahkan kami?

Kenapa begini zalim? Selama 36 tahun Kak Yan berbakti kepada masyarakat melalui tenaga dan bakat kurniaan Tuhan, Kak Yan kononnya diminati dan disanjungi. Sekarang, apa dia jenayah yang Kak Yan lakukan sehingga hak Kak Yan sebagai ibu dirampas begitu kejam?

Kak Yan cuma minta memeluk anak Kak Yan sekali saja lagi, menyuap nasi dengan lauk kegemarannya sekali saja lagi. Lepas tu, ambillah dia. Kurunglah, kalau mau. Tapi, janganlah diperlakukan begini kepada Kak Yan. Masing-masing ada ibu, ada anak.
Tolonglah. Kasihanilah Kak Yan. Sumber

2 comments:

ummi azween said...

mmmm.kenapa kak yan terlalu meminta simpati dengan mengebahkan pasal penyakitnya?benjy sudah salah...terima hakikat le

jentayu..patah sayap bertongkat paruh... said...

memanglah sedih bila baca luahan hati seorang ibu..ibu mana yang tak sayang anak..cuma kita sbg anak kdgkala terbabas dlm mengatur hidup.Ibu sanggup terima kita walau kita dalam keadaan buruk & baik..moga kak yan tabah dan terima hakikat ini dengan terbuka..setiap peraturan mesti di patuhi,dan peraturan ini di guna pakai oleh semua orang tak kira apa pun keadaan..Pergilah melawat di waktu yg di benarkan..biarlah Benjy menjalani hukuman apa yg telah dia lakukan..mudah-mudahan dengan cara ini,dia akan berubah dan insaf. Untuk Kak Yan..besabar dan berdoalah moga di panjangkan umur dan di permudahkan segala urusan..Ajal MAut di tangan Tuhan..Kita hanya sebagai Hamba...

Post a Comment

wibiya widget

Related Posts with Thumbnails
Web Analytics